Vásárlási statisztikák a Fekete Pénteken
Keveset használuk a mobilt vásárlásra, inkább böngészni szeretünk róla. A mobilhackelésekről hallva talán jobban is tesszük, ha tartózkodunk a telefonos fizetéstől, de hogy ennyire? A statisztikák még Amerikában is meglepően alacsony hajlandóságról mesélnek, nem is beszélve a Facebook marketing szempontú haszontalanságáról.
Fekete Péntek
A „Fekete péntek” a Hálaadást követő péntek elnevezése az Egyesült Államokban, egyben a karácsonyi bevásárlási szezon kezdete. Sokan szabadságot vesznek ki erre a napra, a kereskedők azonban a szokásosnál hamarabb (általában hajnali 5-kor) nyitnak, egyes áruházláncok pedig 0-24 órás vásárlást hirdetnek erre a napra. Ez a nap egyben a leárazások és akciók napja is, ezért az amerikaiak akár órákig várakoznak a nyitásra, hogy megrohamozzák az üzleteket – a statisztikák szerint körülbelül évi 20 halálos áldozatot követel a karácsonyi tolongás. Amikor bejutnak, a vásárlók lerohanják a boltot és amit tudnak, megragadnak, mivel a legvonzóbb termékekből rendszerint csak néhány darab van. (Videóválogatás itt.) 2005 óta a kereskedelemben ez a második legforgalmasabb nap, csak a karácsonyt megelőző szombat tudja beelőzni. Az elektronikai cikkek és a játékok a legkeresettebb termékek.
Nem vásárolunk a Facebookon! Akkor miért ott hirdet mindenki?
Ennek apropóján a Business Insider közöl is néhány érdekes statisztikát az IBM éves felmérése kapcsán. Ezekből többek között kiderül, hogy a mobil és internetes vásárlás csak a termékforgalom 16%-át teszi ki az USA-ban. Hazánkban természetesen ennél sokkal alacsonyabb lehet ez a szám. De tegyük hozzá, hogy a tengerentúlon egy friss felmérés szerint minden második mobileszköz-tulajdonos tervezi, hogy idén vásárlásra is fogja használni a készülékét, ez azonban csak a jövő évi statisztikákból fog kiderülni. Az is érdekes adat, hogy kereskedelmi szempontból a Facebook és a Twitter „gyakorlatilag nulla konverziós együtthatóval” rendelkezik, azaz szinte senki nem vásárol az ott elhelyezett hirdetésekre kattintva. Ehhez képest az e-commerce cégek döntő többsége idén a Facebookon és a Twitteren keresztül szeretett volna több terméket értékesíteni. (Megjegyzendő, hogy a Corvinus Egyetemen is marketing szakon kötelező kurzus a Facebook-értékesítés.)
Hogy mi a következtetés? Egyrészt, hogy az emberek még idegenkednek az online vásárlástól, ha az nem szükséges (például élelmiszert vesznek a legkevesebben a neten). Ami jogos is, hiszen online lényegében nehézkesebb, bonyolultabb vásárolni, mint élőben. Vagy legalábbis annak hat, mert nincsenek meg azok a sztenderdizált folyamatok és ismert elvárások, melyek a való életben megvannak.
Íme, egy kedves videó az online vásárlás szépségeiről:
Másrészt, hogy a Facebook és a Twitter jelenlegi formájában képtelen vásárlásra ösztönözni. A marketingeseknek és a cégeknek pedig el kellene gondolkodniuk az alternatívákon. Azt azonban nem felejthetik el, hogy az információkeresésben viszont egyre nagyobb teret nyernek a mobileszközök, ezért érdemes a böngészés, nézelődés érdekében mobilbaráttá tenni a honlapokat.